söndag 28 juni 2009

Det bidde en tumme eller nått annat lurv....

Jaha nu är den nerklippt sedan några dagar mitt ull-lurv! Och jag tror att jag vet hur jag ska gå vidare med detta projekt, men det kommer att bli vid något helt annat tillfälle. Dette behöver nog ligga och gro ett tag i mitt huvud och så kommer lurvet kanske någon annan till glädje. En liten utvärdering av mitt ullprojekt:
  • Det gick inte att väva med mina olika garnkvaliteter i en 100-sked (visste jag nästan i förväg men var tvungen att bli övertygad)
  • Det hade definitivt varit en fördel att ha skedat om till en glesare sked (orkade jag inte...)
  • Jag måste lära mig väva damast på vanligt sätt i en dragrustning innan jag försöker mig på detta med skälblad för det kom jag inte på (trots Ingers telefonbeskrivning). Vävstugan har ju dragrustning så det blir bara att ta tag i detta till hösten kanske.
  • Det är möjligt - och eventuellt lockande - att väva ett tätt ulltyg, med kaampaavillagarn i så fall, och det blir en kostsam sak så det återstår tills jag definitivt vet vad det ska vara till. Det är förståeligt att man hade dessa tyger till västarnas framsida förr där det allra finaste skulle visas upp. Inte heller kan det har gått åt så mycket tyg till detta.
Nu blommar det fullt av mattmönster i huvudet och äntligen ska jag våga mig på de blåa mattorna/mattan. Blått är väldigt svårt att komponera med tycker jag. Det ska bli ett litet äventyr att förhoppningsvis få till det.
  • Först gjorde jag en randning med några beige stråk emellan
  • Sen föddes en lite friare randning med ljust blått mellan det mörka
  • Idag kom ytterligare en med hjälp av akvarellfärgerna och den blev jag riktigt glad över.
  • Något med rosengång skulle vara kul att hitta på också
Men ännu vet jag inte hur dessa provrandningar kan bli i vävstolen och det är ju först vid nedklippningen som jag får reda på om det blivit som jag från början tänkte mig. Jag tror inte det har hänt hittills trots mina 30-tal vävda mattor. Men det brukar ju bli ganska bra ändå och det är ju lite av tjusningen med vävandet. Nu har jag att bestämma mig för vilken jag ska börja med så att jag inte gör ett mischmasch av alla tre. Det blir inte bra det vet jag eftersom det är så jag kan göra när jag tappar ork och fokus. Så bra med bloggen då som en liten morrot!! Tillbaka till balkongen och trasorna. (Kameran är på vift!)

2 kommentarer:

  1. Å ditt experiment blev verkligen fint! Du vet att jag är intresserad:)
    Kul att väva mattor! Jag längatar till plats ges och jag kan sätta upp min vävstol, längtar efter lugnet, att sitta där för mig själv och skapa och slå.
    Ha det så fint!
    /Lina

    SvaraRadera
  2. Roligt att vi får ta del av dina tankegångar. Känns skönt att veta att det är mer än jag som velar, tappar fokus och rör till det lite. Men slutmålet brukar bli bra det är vägen dit som kan vara snårig ibland.

    SvaraRadera

Det är fint med kommunikation så lämna ett litet avtryck om du vill, eller en tanke om det väcks någon.